http://www.bonnovanderputten.co.uk - Venture capital and Leverage buy out financing - Operational restructuring - Debt advisory - Turnaround - Sanierung - Insolvency - Financial restructuring - Independent Business Review (IBR) - Workout - Retail - Food - Ecommerce - Fashion - Luxury goods - Brand Management and Brand Activation
zondag 28 oktober 2012
WE Fashion zit in zwaar weer
Modeconcern WE heeft een megaverlies van 75 miljoen euro geleden in het boekjaar 2011-2012. Een jaar geleden was het verlies al 43,8 miljoen euro. Sinds 2008 is de totale schade opgelopen tot 155 miljoen euro.
De omzet van WE kromp naar 460 miljoen euro. De opbrengst daalde in een jaar gemiddeld met drie procent. In Nederland liep de omzet met tien procent terug. In 2009 haalde de kledingwinkel nog een omzet van 545 miljoen euro. Andere Europese landen lieten wel een stijging zien.
Het aanhoudende verlies is tekenend voor de Nederlandse modesector. Door slechtere economische omstandigheden houden consumenten hun hand op de knip. Volgens brancheorganisatie daalde de omzet van mode- en schoenenwinkels met zes procent in het derde kwartaal.
Het aanhoudende verlies van WE in Nederland is volgens de brancheorganisatie tekenend voor de kledingsector in ons land. In het derde kwartaal van 2012 daalde de omzet van mode- en schoenenwinkels met 6%, aldus de brancheorganisatie. De omzet van damesmodewinkels kwam 8,3% lager uit, herenmodewinkels zagen de omzet 7,3% afnemen. Schoenenretailers zagen de omzet 0,3% stijgen en winkels in baby- en kindermode boekten een omzetgroei van 2,6%.
In het algemeen is het zo, zegt van der Putten, detailhandel expert, dat de winkels in Nederland momenteel in grote problemen verkeren. De economische crisis en jarenlange lastenverzwaringen hebben duizenden bedrijven naar de rand van de afgrond geduwd. ‘Er zal dus iets moeten gebeuren qua strategie nu van een aantal detailhandels bedrijven anders zullen vele retailers de crisis echt niet overleven en versneld kopje onder gaan, aldus bonno van der Putten
Met de supermarktensector als enige uitzondering gaat het verder dramatisch in de handel, vooral in de Non Food en Fashion. Modewinkels, electronica zaken, bloemisten, boekhandels, meubelzaken en woninginrichters, allemaal merken ze de gevolgen van de crisis harder dan ooit tevoren. Niet alleen de consument besteedt minder, maar on top of krijgt de ondernemer elk jaar wél te maken met lastenverhogingen, aldus detail handels expert bonno van der Putten. 'In het regerings-akkoord gaan de lasten opnieuw met bijna 10 miljard euro verder omhoog, aldus vand er Putten. “Dat kan zo echt niet verder” vindt van der Putten.
De laatste kosten verhoging, de invoering van de forensentaks dreigt voor duizenden detailhandels bedrijven de laatste druppel te zijn die de ondernemingen over het randje duwen, zegt van der Putten. Maar ook de banken zijn volgens van de Putten grotendeels debet aan de huidige problematiek; momenteel verstrekken de banken op dit moment nauwelijks nog geld aan bedrijven en ondernemers.
Ondernemers die de moed hebben opgegeven en hun bedrijf het liefste zouden verkopen of gewoonweg helemaal willen stoppen, komen nog voor extra problemen te staan. Er is nauwelijke nog vraag naar overname van bedrijven en men kan het bedrijf of bedrijfspand bijna niet kwijt. En als er al een koper komt, dan krijgt die ondernemern bij de bank zijn financiering weer niet rond, zegt van der Putten.
De nederlandse retailsector is dan ook sterk in beweging, zegt van der Putten. Aanpassen en inspelen op de laatste trends en ontwikkelingen heeft bij veel retail bedrijven nu dan ook meer dan de hoogste prioriteit. Meer dan ooit moet de fysieke winkelier onderscheidend zijn. Klantbeleving en klantenservice zijn belangrijker dan ooit nu klanten en bezoekers aantallen dalende zijn. Retailers komen nog voor talloze uitdagingen te staan. Met herinrichting van de onderneming, slimme oplossingen op het vlak van Multi-channel integratie, winkelinrichting, logistiek, communicatie en organisatie structuren moeten retailers zich voorbereiden en ontwikkelen om in de nieuwe invulling van de retail structuur in binnen – en buitenland weer bovenin de top mee te kunnen draaien.
Recent winkelonderzoek eerder dit jaar toont aan dat ons winkelgedrag wel degelijk verandert in tijden van crisis. Ook wanneer het boodschappenbudget niet kleiner is geworden, besteden consumenten hun geld op een andere manier. Er wordt bewuster boodschappen gedaan en consumenten kiezen vaker gezonde producten.
Geld wordt anders besteed
41 % van de respondenten gaf aan in 2012 minder geld te besteden vergeleken met 2009 en 21% juist meer. Het feit dat velen minder te besteden hebben, heeft weinig invloed op het boodschappenbudget, maar wel op hoe dit geld besteed wordt, stelt van der Putten. Dit is ook het geval voor de consumenten die hetzelfde te besteden hebben in de supermarkt. Ze leven gezonder en doen bewuster boodschappen: er wordt bespaard op kant-en-klaar maaltijden en er wordt meer uitgegeven aan gezonde producten als groenten en fruit. Consumenten die een kleiner boodschappenbudget hebben, letten meer op prijs. 51% Van de respondenten geeft aan sinds de crisis vaker op prijzen te letten in de supermarkt en 54% koopt vaker producten in de aanbieding.
Nieuwe producten
36% van de respondenten besteedt sinds de crisis juist meer aan boodschappen. 12% geeft wekelijks minimaal 150 euro aan boodschappen uit. Van de consumenten die meer te besteden hebben, probeert één op de zes vaker nieuwe producten of varianten uit. Ook geven respondenten aan graag via advertenties en artikelen in dagbladen kennis te maken met nieuwe producten, aldus van der Putten.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten