zondag 30 juni 2013

Online mode: klantentrouw

Online modewinkels moeten zich de komende jaren vooral focussen op klantentrouw. Dat zegt ecommerce and retail expert Bonno van der Putten van Monarch Capital Partners op Innovation Uncensored eFashion. Uit onderzoek blijkt dat crosschannel consumenten twee keer zoveel besteden dan de gemiddelde offline klanten. Internetkopers zijn echter ook het minst trouw. Verder blijft nog steeds het fysieke verkooppunt in de mode branche favoriet: zo’n 75% van de Europese bevolking koopt nog steeds bij voorkeur kleding en accessoires in het centrum van de stad. In West-Europa is dat zelfs 90 procent, alhoewel het percentage wel snel daalt. Elf tot zeventien procent van de offline groep is echter puur winkeltrouw, concludeert van der Putten. Bij de internetkoper ligt dat percentage echter tussen de acht en tien. Volgens van der Putten moet de modemarkt nu snel van push naar pull. Daarbij is het van belang om een goede band met de klant te hebben. Alleen zo komt de retailer erachter wat die wil en hoe de klant het beste kan worden bediend. Het einde van de fysieke winkel is dan ook zeker nog niet in zicht. Ondanks de concurrentie van e-commerce blijven stadscentra en winkelstraten voorname plaatsen voor de consument om aankopen te doen De Nederlandse online modemarkt is in zijn totaliteit goed voor € 9 miljard. Veel webwinkels zien dan ook de omzet stijgen. Maar de Offline ketens met een crosschannel strategie realiseren nog steeds de meeste groei, aldus van der Putten. Het wordt ook steeds makkelijker om producten te verkopen via Twittter, Facebook of Instagram. Gebruikers van deze social media krijgen meer betalingsmogelijkheden bij een directe aankoop vanuit de timeline, zegt van der Putten Chirpify bijvoorbeeld lanceerde recentelijk het sociale betalen. Tot nu toe kon alleen worden betaald door de koppeling van PayPal-accounts, maar nu kan dat ook met diverse typen creditcards. De verkoper heeft hierdoor met veel minder transactiekosten te maken, aldus van der Putten. Chirpify zelf hoopt door de uitbreiding een breder publiek te bereiken en het in-stream betalen meer naam en bekendheid te geven. Het sociale betalen staat eigenlijk nog in de kinderschoenen en is nog niet zo populair als eerder was gehoopt. Tot nu toe werd de dienst vooral gebruikt door merken als Adidas, sportteams, artiesten en modellen zoals in Nederland Djamila Celina Melcherts om bijvoorbeeld eigen label producten en merchandising te verkopen. Door de stijgende populariteit van online winkelen in de Europese Unie groeit het aantal elektronische betalingen wel hard. De verwachting uit onderzoek is dat in 2020 zo tegen de 177 miljard transacties plaatsvinden terwijl dat in 2011 nog ongeveer 91 miljard transacties was, bijna de helft minder. Het totaal aantal transacties in retail wordt verwacht te stijgen van de huidige 405 miljard naar 440 miljard in 2020. Van der Putten verklaart die toename door het verwachte economische herstel en de groei van particuliere bestedingen in de Europese Unie. Het aandeel elektronische betalingen in de totale markt groeit daarbij fors, stelt van der Putten. Dat komt natuurlijk vooral door de opkomst van e-commerce, waarin bijna alle betalingen giraal gedaan worden De ontwikkelingen op het gebied van elektronisch betalen gaan dan ook snel, zegt van der Putten. Met jaarlijks ruim driehonderd transacties per inwoner wordt er in Nederland relatief veel elektronisch betaald. Alleen in Luxemburg en Finland ligt het aantal elektronische betalingen per inwoner hoger.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen