woensdag 26 september 2012

Meer dan helft van detailhandel in Nederland in problemen

Meer dan de helft van de winkels in Nederland verkeert momenteel in grote problemen. De economische crisis en jarenlange lastenverzwaringen hebben duizenden bedrijven naar de rand van de afgrond geduwd. ‘Er zal dus iets moeten gebeuren qua strategie nu van een aantal detailhandels bedrijven anders zullen vele retailers de crisis echt niet overleven en versneld kopje onder gaan, aldus detailhandel expert bonno van der Putten Met de supermarktensector als enige uitzondering gaat het verder dramatisch in de handel, vooral in de Non Food en Fashion. Modewinkels, electronica zaken, bloemisten, boekhandels, meubelzaken en woninginrichters, allemaal merken ze de gevolgen van de crisis harder dan ooit tevoren. Niet alleen de consument besteedt minder, maar on top of krijgt de ondernemer elk jaar wél te maken met lastenverhogingen, aldus detail handels expert bonno van der Putten. 'In het regerings-akkoord gaan de lasten opnieuw met bijna 10 miljard euro verder omhoog, aldus vand er Putten. “Dat kan zo echt niet verder” vindt van der Putten. De laatste kosten verhoging, de invoering van de forensentaks dreigt voor duizenden detailhandels bedrijven de laatste druppel te zijn die de ondernemingen over het randje duwen, zegt van der Putten. Maar ook de banken zijn volgens van de Putten grotendeels debet aan de huidige problematiek; momenteel verstrekken de banken op dit moment nauwelijks nog geld aan bedrijven en ondernemers. Ondernemers die de moed hebben opgegeven en hun bedrijf het liefste zouden verkopen of gewoonweg helemaal willen stoppen, komen nog voor extra problemen te staan. Er is nauwelijke nog vraag naar overname van bedrijven en men kan het bedrijf of bedrijfspand bijna niet kwijt. En als er al een koper komt, dan krijgt die ondernemer bij de bank zijn financiering weer niet rond, zegt van der Putten. De nederlandse retailsector is dan ook sterk in beweging, zegt van der Putten. Aanpassen en inspelen op de laatste trends en ontwikkelingen heeft bij veel retail bedrijven nu dan ook meer dan de hoogste prioriteit. Meer dan ooit moet de fysieke winkelier onderscheidend zijn. Klantbeleving en klantenservice zijn belangrijker dan ooit nu klanten en bezoekers aantallen dalende zijn. Retailers komen nog voor talloze uitdagingen te staan. Met herinrichting van de onderneming, slimme oplossingen op het vlak van Multi-channel integratie, winkelinrichting, logistiek, communicatie en organisatie structuren moeten retailers zich voorbereiden en ontwikkelen om in de nieuwe invulling van de retail structuur in binnen – en buitenland weer bovenin de top mee te kunnen draaien.

1 opmerking:

  1. http://www.bonnovanderputten.co.uk - Africa - Amazon - Asda – BRIC - Carrefour - China - Christmas – Colruyt - CORA – Debt restructuring – Delhaize - Discount - E-commerce - economy - Emerging Markets - Financial formats - France – Grande Distribution - hypermarket - India - inflation - John Lewis - Latin America - loyalty - Market Entry - marketing - Marks & Spencer – METRO AG – Mediamarkt - Mobile shopping - multi-channel - Online - Pricing - Private Label - Project Impact – Restructuring - Sainsburys - Seasonal Shopper - insights - SKU rationalization - small-box - South Africa - supercenter - Target - technology - Tesco - UK - US - USA – Venture Capital - Waitrose - Walmart

    BeantwoordenVerwijderen